Google analytics به فارسی گوگل آنالتیکس و یا به زبان روزمره گوگل آنالیز یک ابزار پرکاربرد جهت آنالیز سئو سایت است که در نگاه اول آمار بازدید سایت را بر اساس معیارهای متفاوت ( تعداد بازدید روزانه ، ماهانه و… ، تعداد افراد آنلاین در سایت ، تعداد بازدید سایت از کشورها و مناطق جغرافیای مختلف ، تعداد بازدید هر یک از صفحات سایت ، مرورگرهای مورد استفاده برای بازدید سایت و … ) در اختیار وبمستران قرار می دهد اما نقش آن در زمینه سئو بسیار وسیع تر از آنچه است که در نگاه اول به آن برداشت می شود.
از آن جا که گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها می باشد، می توان اذعان داشت با جمع آوری دقیق و دسته بندی منظم داده های موجود در گوگل آنالیتیکس ، ما می توانیم یک منبع ارزشمند جهت یافتن علایق کاربرانمان و طراحی نقشه راهی جهت بهینه سازی سایت ، ویژه این دست از کاربران به دست آوریم ، چرا که با دانستن علایق کاربرانی که قبلا در سایتمان حضور داشته اند ، می توانیم آن ها را به ماندگاری بیشتر در سایت و همچنین بازدید مجدد از سایت که در نهایت منجر به کسب درآمد شود ، متمایل سازیم.