تا حالا به تشابه های ورزش فوتبال با سئو توجه کرده اید در این بخش قصد داریم از این تشابه پرده برداری کنیم اگر مدیران تیم را به عنوان اعضای هیت مدیره و مدیرعامل شرکت در نظر بگیریم ، کارشناس سئو را به عنوان سرمربی و اعضای گروه سئو را به عنوان کادرفنی در نظر بگیریم در نتیجه باید تک به تک بازیکنان را مانند اجزای سایت در نظر بگیریم بنابراین ضعف هر یک از این اجزا منجر به شکست ما خواهد شد.
اما تازه الان می رسیم به مرتبط ترین بخش نوشته هایمان با موضوع این صفحه ، و می خواهیم نتیجه بگیریم اگر فرآیند سئو را مثل یک مسابقه فوتبال در نظر بگیریم طبیعتا انجام یک مسابقه با یک تیم امکان پذیر نیست لذا شرکت های رقیب ما در فضای اینترنتی حکم تیم رقیب ما را در مسابقه فوتبال دارد ، بنابراین همان طور که ما پیش و پس از انجام یک مسابقه فوتبال علاوه بر آنالیز خودمان ، تیم های رقیب را نیز آنالیز می کنیم باید پیش از انجام سئو حتما از اوضاع قدرت و ضعف شرکت های رقیب نیز اطلاعاتی به دست آوریم و این عمل را طی دوره های چند ماهه حتما تکرار نماییم.
تجزیه و تحلیل رقبا به منظور پیدا کردن نقاط قوت و ضعف آن ها با رویکرد پیدا کردن تعداد لینک های داخلی و خارجی موجود در وبسایت آن ها ، میزان بهینه سازی هر یک از صفحات محل بحثشان از نظر متریک های سئو و همچنین میزان ترافیک ورودی به سایت رقبا و بسیاری از پارامترهای تخصصی تر در حوزه سئو و بهینه سازی سایت صورت می پذیرد.
ناگفته مشخص است که نادیده گرفتن این بخش در برنامه ریزی سئو و بهینه سازی هر سایتی نه تنها آن برنامه را ناقص باقی می گذارد بلکه حتی می توان اذعان داشت آن برنامه را نا کارآمد جلوه می دهد. چرا که شما بدون بررسی نقاط قوت سایت های رقیب امکان برنامه ریزی جهت ارتقا رتبه کلمات کلیدی مورد انتظارتان را ندارید و همچنین بدون دانستن نقاظ ضعف رقبا فرصت بسیار مناسب جلو افتادن از آن ها را در برخی کلمات کلیدی پر ترافیک و موثر در فروش را نیز از دست می دهید.